(referat dla rodziców uczniów klas I-III szkoły podstawowej)
Programy profilaktyczne i zapobiegawcze zostały opracowane z myślą o dzieciach i młodzieży, aby rozwijać ich umiejętności radzenia sobie z różnymi trudnymi sytuacjami i problemami, mogącymi sprzyjać sięganiu po alkohol, narkotyki, nikotynę i inne substancje szkodliwe dla zdrowia.
Celem programu wychowawczo-profilaktycznego "Spójrz inaczej" jest taki wpływ na dziecko, aby radziło sobie lepiej, bez nadmiernego napięcia z rozwiązywaniem problemów, których dostarcza mu życie, aby rozumiało siebie, umiało współżyć z innymi i potrafiło również znajdować w samym sobie oparcie w trudnych sytuacjach.
Treści programu zamknięte są w cztery bloki tematyczne. Są to: - postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć - uczestnictwo w grupie - rozwiązywanie problemów - dbanie o zdrowie.
Zajęcia są prowadzone metodami aktywnymi to znaczy w taki sposób, aby umożliwić uczniom aktywne doświadczanie i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć, a następnie podsumowanie i opracowanie zdobytych doświadczeń. Wykorzystuje się aktywne techniki pracy: rysunki, piosenki, dyskusję, gry i zabawy, krótkie przedstawienia oraz pracę w małych grupach. Proponuje się w większości spotkań z dziećmi odejście od tradycyjnej struktury klasy (nauczyciel za biurkiem, dzieci w ławkach) na rzecz wspólnego siedzenia w kręgu. Krąg sprzyja umiejętności wyrażania uczuć, słuchania odczuć innych oraz zapamiętywania tego, co zostało powiedziane. Ułatwia kontakty między dziećmi i daje im więcej ciepła. Zajęcia prowadzone są na dodatkowej godzinie lekcyjnej, zwykle co tydzień lub dwa tygodnie. W klasie I i II przewidziano 22 spotkania z dziećmi , w klasie III 24 spotkania. Dzieci podczas zajęć nie są oceniane.
Co daje dzieciom z klas I-III udział w programie "Spójrz inaczej"?
Dzieci poprzez udział w programie uczą się jak w sposób otwarty mówić o tym, co czują i czego potrzebują od innych. Mają okazję dowiedzieć się, jakie emocje przeżywają ich koledzy i koleżanki, co może stanowić podstawę do ich lepszego rozumienia i większej akceptacji. Dowiadują się, że ludzie mają prawo do błędów i że konflikty są naturalnym zjawiskiem w kontaktach między ludźmi. Uczą się konstruktywnego ich rozwiązywania, negocjowania, przepraszania i przebaczania. Umiejętności powyższe ułatwiają dzieciom odpieranie nacisków rówieśników, aby "wypić, zapalić, zaćpać". Uczą troski o siebie, własne zdrowie, co może w konsekwencji zmniejszyć skłonność do sięgania w przyszłości po substancje zmieniające świadomość.
Literatura:
A.Kołodziejczyk, E.Czemierowska, T.Kołodziejczyk, Spójrz inaczej. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla klas 1-3 szkół podstawowych, Skarżysko-Kamienna 1999
J.Adamek, Rozwiązywanie problemów przez dzieci, Kraków 1997
Th.Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1996
mgr Rena Sochacka |